Praat mee over opvoeden en onderwijs

Laat je stem horen en meld je nu aan voor het Landelijk Ouderpanel.

Direct aanmelden

De klachtenregeling op school

SchoolbestuurKlachtencommissieKlachtafhandeling

Ouders kunnen een formele klacht indienen op school. Elke school beschrijft in de klachtenregeling hoe het indienen van een formele klacht in zijn werk gaat. Informatie over de klachtenregeling staat in de schoolgids.

Klachtenregeling op school

Elke school is volgens de wet verplicht om een klachtenregeling te hebben. Vaak kennen scholen een interne klachtenmogelijkheid bij het schoolbestuur en een externe klachtenmogelijkheid bij een onafhankelijke klachtencommissie.

Informatie in de schoolgids

In de schoolgids staat informatie over de klachtenregeling. Dit is bij wet verplicht. Bij sommige scholen staat de hele regeling vermeld. Vaker staat in de schoolgids waar ouders de volledige regeling kunnen inzien. Dit is meestal op de website van de school, of op de website van het schoolbestuur. Soms is de klachtenregeling alleen op school in te zien.

Inhoud van de klachtenregeling

Per school kan de inhoud van de regeling verschillen. De klachtenregeling moet in ieder geval vermelden: 

  • Wie de klacht behandelt.
  • De manier waarop de klachtencommissie de klacht afhandelt.
  • Hoe snel een klacht ingediend moet worden.
  • Hoe lang het duurt voordat er een uitspraak is en wat er gebeurt als er van deze termijn afgeweken moet worden.

Wie dient de klacht in

Alle ouders van wie een kind staat ingeschreven op de school kunnen een formele klacht indienen. Soms, als de school dit opgenomen heeft in de klachtenregeling is het ook voor ouders van een oud-leerling mogelijk om te klagen. Meestal mag er niet meer dan een jaar zijn verlopen vanaf het voordoen van de feiten. Wanneer de leerling meerderjarig is, moet deze zelf een klacht indienen. Ook personeelsleden kunnen een klacht indienen.

Meer informatie

  • Deel deze informatie
  • Goed artikel?